- Szczegóły
-
Opublikowano: 20 maj 2015
-
Odsłony: 5670
ROK SZKOLNY 2020/21
Koordynator szkolny doradztwa edukacyjno - zawodowego Edyta Boguszewska
Doradztwo zawodowe – przydatne adresy
-
CKE – Centralna Komisja Egzaminacyjna
Egzamin ósmoklasisty
zakładki – o egzaminie
podstawa programowa przedmiotów J. polski, matematyka. j obcy nowożytny
informatory
arkusze
harmonogram, dostosowania
-
MEN – Ministerstwo Edukacji Narodowej
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych – plakaty, prezentacja – harmonogram, zasady, punktacja,....
-
Kuratorium Oświaty w Warszawie
Punkt konsultacyjny
-
Biuro Edukacji m.st. Warszawy
wykaz szkół ponadpodstawowych
Inne – ORE – Ośrodek Rozwoju Edukacji, OHP – Ochotnicze Hufce Pracy, poradnie psychologiczno – pedagogiczne – poradnictwoi informacja zawodowa dla młodzieży
E – zamek, mapa karier, bliżej rynku pracy, perspektywy, wasza edukacja
Program realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
w Szkole Podstawowej nr 310 im. Michała Byliny w Warszawie w roku szkolnym 2020/2021
Treści programowe/ tematyka działań:
Oddział przedszkolny
1.Poznanie siebie
Określanie lubianych i nielubianych czynności; podawanie przykładów różnych zainteresowań, określanie własnych umiejętności.
2.Świat zawodów i rynek pracy
Odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie; podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby z najbliższego otoczenia dziecka i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie; identyfikowanie i opisywanie czynności zawodowych wykonywanych przez te osoby; wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których dziecko
uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę; podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny; opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
3.Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Nazywanie etapów edukacji; nazywanie czynności, których dziecko lubi się uczyć.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych
Opowiadanie, kim dziecko chciałoby zostać; planowanie własnych działań lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu; podejmowanie prób decydowania w ważnych dla dziecka sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.
Klasy I-III
1.Poznanie siebie
Opisywanie własnych zainteresowań i określanie, w jaki sposób można je rozwijać; prezentowanie swoich zainteresowań wobec innych osób; podawanie przykładów różnorodnych zainteresowań ludzi; podawanie przykładów swoich mocnych stron w różnych obszarach; podejmowanie działania w sytuacjach zadaniowych i opisywanie, co z nich wyniknęło dla ucznia i dla innych.
2.Świat zawodów i rynek pracy
Odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie; podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu ucznia oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach; opisywanie, czym jest praca, i omawianie jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach; omawianie znaczenia zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje uczeń; opisywanie roli zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu; posługiwanie się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uzasadnianie potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności; wskazywanie treści, których dziecko lubi się uczyć; wymienianie różnych źródeł wiedzy i podejmowanie prób korzystania z nich.
4.Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych
Opowiadanie, kim uczeń chciałby zostać i co chciałby robić; planowanie własnego działania lub działania grupy, wskazywanie na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; próby samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach związanych bezpośrednio z osobą ucznia.
Klasy IV-V
1.Poznawanie własnych zasobów
Określanie własnych zainteresowań, uzdolnień oraz kompetencji; wskazywanie swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia; podejmowanie działania w sytuacjach zadaniowych i ocena swojego działania, formułowanie wniosków na przyszłość; prezentowanie swoich zainteresowań i uzdolnień wobec innych osób.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Wymienianie różnych grup zawodów i podawanie przykładów zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisywanie różnych ścieżek ich uzyskiwania oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach; opisywanie, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka; wymienianie czynników wpływających na wybory zawodowe; posługiwanie się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny; wyjaśnianie roli pieniądza we współczesnym świecie i jego związku z pracą.
- 3.Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Wskazywanie różnych sposobów zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych uczniowi przykładów, oraz omawianie swojego, indywidualnego sposobu nauki; wskazywanie przedmiotów szkolnych, których uczeń lubi się uczyć; samodzielne docieranie do informacji i korzystanie z różnych źródeł wiedzy.
- 4.Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych
Opowiadanie o swoich planach edukacyjno - zawodowych; planowanie swojego działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; próby samodzielnego podejmowania realizacji celu; próby samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z osobą ucznia.
Klasy VII-VIII
1.Poznawanie własnych zasobów
Określanie wpływu stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych; rozpoznawanie własnych zasobów (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); dokonywanie syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; rozpoznawanie własnych
ograniczeń jako wyzwanie w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych; rozpoznawanie własnych możliwości i ograniczeń w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnianie ich w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; określanie aspiracji i potrzeb w zakresie własnego rozwoju i możliwych sposobów ich realizacji; określanie własnej hierarchii wartości i potrzeb.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania; porównywanie własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców; wyjaśnianie zjawisk i trendów zachodzących na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy; uzasadnianie znaczenia pracy w życiu człowieka; analizowanie znaczenia i możliwości doświadczania pracy; wskazywanie wartości związanych z pracą i etyką zawodową; dokonywanie autoprezentacji.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Analizowanie oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji; analizowanie kryteriów rekrutacyjnych do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów; charakteryzowanie struktury systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji poza formalnej i nieformalnej: określenie znaczenia uczenia się przez całe życie.
4.Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych
Dokonywanie wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym; określanie celów i planów edukacyjno-zawodowych, uwzględniając własne zasoby; identyfikowanie osób i instytucji wspomagających planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnianie, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy; planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej ,uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
Inne działania:
- Prowadzenie tablicy informacyjnej oraz zamieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły w zakładce „Doradztwo zawodowe”
- Wykonanie przez uczniów klas VII i VII indywidualnych portfolio.
- Gromadzenie materiałów z doradztwa edukacyjno-zawodowego w bibliotece szkolnej, do wykorzystania przez uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Udział w Ogólnopolskich Dniach Kariery, targach edukacyjnych.
- Organizacja spotkania dla rodziców „Jak pomóc dziecku wybrać szkołę i zawód”
- Angażowanie uczniów w działalność wolontariatu oraz w promowanie swoich uzdolnień i zainteresowań.
- Aktualizacja oferty kształcenia na gazetce ściennej i stronie internetowej.
- Przygotowanie cyklu zajęć do prowadzenia w formie on-line.
Odziały/ klasy | Metody i formy realizacji | Terminy realizacji | Osoby odpowiedzialne | Współpraca z innymi podmiotami |
Oddział przedszkolny | Działania wynikające z treści programowych - jednostki lekcyjne oddziału przedszkolnego poświęcone danym zagadnieniom, zajęcia świetlicowe, z pedagogiem, psychologiem, logopedą, nauczycielem bibliotekarzem, pielęgniarką szkolną; zabawa kierowana i dowolna, karty pracy, wycieczki do zakładów pracy spotkania z przedstawicielami zawodów, zajęcia literackie, plastyczne, taneczne, wokalne, sportowe | w ciągu roku szkolnego - jednostki lekcyjne, wg planu zajęć oddziału przedszkolnego | nauczyciel oddziału przedszkolnego, pedagog, psycholog, logopeda, nauczyciel bibliotekarz, nauczyciele świetlicy szkolnej, pielęgniarka szkolna | zakłady pracy, przedstawiciele zawodów, rodzice dzieci |
Klasy I-III | Działania wynikające z treści programowych realizowane podczas zajęć edukacyjnych poświęconych danym zagadnieniom, działania realizowane podczas zajęć świetlicowych, bibliotecznych, zajęć z psychologiem, pedagogiem, logopedą, nauczycielem terapii pedagogicznej, pielęgniarką szkolną; zabawy tematyczne, zabawy kierowane, odgrywanie ról, karty pracy, wycieczki do zakładów pracy, spotkania z przedstawicielami zawodów, konkursy, zajęcia rozwijające zainteresowania, zajęcia wyrównawcze | w ciągu roku szkolnego, wg planu lekcji, planu zajęć świetlicy szkolnej, zajęć dodatkowych zajęć ze specjalistami | nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, pedagog, psycholog, logopeda, nauczyciel bibliotekarz, nauczyciel terapii pedagogicznej, nauczyciele świetlicy, pielęgniarka szkolna | przedstawiciele zawodów, zakłady pracy, rodzice uczniów |
Klasy IV-VI |
Działania wynikające z treści programowych - poświęcone danym zagadnieniom, realizowane podczas zajęć lekcyjnych przedmiotowych w klasach IV- VI, działania, realizowane podczas godzin wychowawczych, zajęć rozwijających zainteresowania uczniów, podczas zajęć z psychologiem, pedagogiem, logopedą, nauczycielem terapii pedagogicznej, bibliotekarzem, pielęgniarką; testy, ankiety, kwestionariusze, ćwiczenia zawodoznawcze, odgrywanie ról zawodowych, spotkania z przedstawicielami zawodów, wycieczki zawodoznawcze, konkursy |
w ciągu roku szkolnego, wg planu lekcji, planu zajęć świetlicy szkolnej, zajęć dodatkowych, zajęć ze specjalistami | nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy klas, pedagog, psycholog, logopeda, nauczyciel bibliotekarz, nauczyciel terapii pedagogicznej, nauczyciele świetlicy, pielęgniarka szkolna | przedstawiciele zawodów, zakłady pracy Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Mapa Karier |
Klasy VII-VIII |
Realizacja zajęć doradztwa zawodowego; Realizacja treści programowych podczas zajęć przedmiotowych, na godzinie wychowawczej, podczas zajęć z psychologiem, pedagogiem, nauczycielem bibliotekarzem, nauczycielem terapii pedagogicznej, pielęgniarką; Praca indywidualna i grupowa podczas zajęć doradczych; ankiety, testy, kwestionariusze predyspozycji zawodowych, filmy, przewodniki po zawodach, informatory o szkołach, ćwiczenia zawodoznawcze dla uczniów; Ankiety i ćwiczenia dla rodziców uczniów; informacja edukacyjno -zawodowa dla uczniów i rodziców; Spotkania z rodzicami podczas zebrań i dni otwartych; Zebranie dla rodziców uczniów klas VIII dotyczące egzaminu ósmoklasisty Spotkania z przedstawicielami zawodów Spotkania z absolwentami szkoły |
zajęcia dla klas VII i VIII prowadzone w cyklach: 1 godzina przez 10 tygodni cały rok cały rok cały rok wg kalendarza zebrań z rodzicami wrzesień kwiecień cały rok cały rok |
nauczyciel przedmiotu - doradztwo zawodowe, nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy klas, pedagog, psycholog, nauczyciel bibliotekarz, nauczyciel terapii pedagogicznej , pielęgniarka szkolna doradca zawodowy, pedagog, psycholog doradca zawodowy, pedagog, psycholog doradca zawodowy, pedagog, psycholog wychowawcy klas wychowawcy klas, doradca zawodowy, pedagog, psycholog wychowawcy, doradca zawodowy |
Szkoły średnie zakłady pracy, ORE, Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, OHP, Warszawski System Doradztwa Zawodowego; Rodzice uczniów, Mapa Karier |
ROK SZKOLNY 2019/20
Uczniowie klas VII i VIII,
właśnie minął tydzień Waszej nauki w systemie zdalnym. Napiszcie proszę do mnie w jakich zawodach moglibyście wykorzystać zdobytą przez ten czas wiedzę?
Zachęcam też do odwiedzenia strony www.mapakarier.pl i przysłania do mnie krótkich recenzjina temat tego, co tam znaleźliście; co się podobało, a co nie i dlaczego; czy łatwo korzystać z tej strony?
Wiadomości przysyłajcie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. .
Pozdrawiam Edyta Boguszewska
- Warszawski Salon Liceów w Pałacu Kultury i Nauki - 6-7 marca
- „Giełda Zawodów” w Pałacu Kultury i Nauki - 11-12 marca, godz. 9.00-19.00. zaprezentują się stołeczne technika i szkoły branżowe I stopnia
- Terminy dni otwartych w Szkołach Ponadpodstawowych
(adres:https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQ79Axl7Nn1qdK2QVNgaRHvMEexS2PV6...) - Realizacjia doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych m.st. Warszawy
- Terminy przeprowadzania postepowania rekrutacyjnego i uzupełniającego na rok szkolny 2020/21
- Rekrutacja do szkół rok szkolny 2020/21 PREZENTACJA
- Platforma "Wybieram szkołę"
- Kalkulator punktów
- Plan naboru do szkół ponadpodstawowych 2020/21 (h)
- Ranking szkół LICEA
- Ranking szkół TECHNIKA
- Progi punktowe 2019/20 po szkole podstawowej (https://edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/rekrutacja/21732/attachments/szkoly_ponadpodstawowe.pdf)
- Progi punktowe 2019/20 po gimnazjum
- Informacje
- Ważne adresy
Doradztwo zawodowe – przydatne adresy
-
CKE – Centralna Komisja Egzaminacyjna
Egzamin ósmoklasisty
zakładki – o egzaminie
podstawa programowa przedmiotów J. polski, matematyka. j obcy nowożytny
informatory
arkusze
harmonogram, dostosowania
-
MEN – Ministerstwo Edukacji Narodowej
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych – plakaty, prezentacja – harmonogram, zasady, punktacja,....
-
Kuratorium Oświaty w Warszawie
Punkt konsultacyjny
-
Biuro Edukacji m.st. Warszawy
wykaz szkół ponadpodstawowych
Inne – ORE – Ośrodek Rozwoju Edukacji, OHP – Ochotnicze Hufce Pracy, poradnie psychologiczno – pedagogiczne – poradnictwoi informacja zawodowa dla młodzieży
E – zamek, mapa karier, bliżej rynku pracy, perspektywy, wasza edukacja
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM
DORADZTWA ZAWODOWEGO
w Szkole Podstawowej nr 310
im. Michała Byliny
w Warszawie
PODSTAWA PRAWNA:
-
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017 poz. 59)
„Art. 1.
System oświaty zapewnia w szczególności:
19) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.
Art. 109. l
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
ust. 6.
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły
podstawowej, branżowej szkoły l stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum.
ust. 7.
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze
kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć prowadzonych w ramach
pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Art. 47.1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:
3) ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół, w tym:
c) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
4)treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach (cku, ckp, oddiz) oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach (cku, ckp, oddiz), uwzględniając rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych /.../"
-
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. póz. 60):
„Art. 292.
W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczonydo użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz
możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi. Ramowy plan nauczania w 8-letniej szkole podstawowej (zał. nr l stosuje się począwszy od roku szkolnego 2017/2018)".
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U z 2016 r. póz. 1943) Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego.
ZAŁOŻENIA WSDZ:
-
Wybór zawodu nie jest pojedynczym, świadomym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia.
-
Na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki emocjonalne, rodzaj i poziom wykształcenia oraz czynniki środowiskowe. Preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się wraz z upływem czasu
-
WSDZ obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami (Radą Pedagogiczną)
-
Działania w ramach WSDZ mają charakter planowy.
CELE OGÓLNE WSDZ:
-
Przygotowanie młodzieży do podjęcia trafnych decyzji edukacyjno zawodowych, wyboru szkoły ponadpodstawowej zgodnej z zainteresowaniami i uzdolnieniami oraz do roli pracownika na współczesnym rynku pracy
-
Przygotowanie uczniów do radzenia sobie z ciągłymi zmianami we współczesnym świecie
-
Kształtowanie proaktywnych postaw we współczesnym świecie
CELE SZCZEGÓŁOWE WSDZ:
Uczniowie:
-
poznanie przez uczniów podstawowych terminów związanych z pracą, zawodem, czynnościami zawodowymi, nauka autoprezentacji, pracy w zespole
-
zdobywanie informacji na temat interesujących zawodów
-
rozwijanie wyobraźni w stawianiu sobie celów na przyszłość
-
określanie swoich zawodowych marzeń, ocenianie swoich celów i możliwości
-
praca nad lepszym zrozumieniem swojej roli w przyszłości
-
zastanawianie się nad zmianami zachodzącymi w swoim charakterze
-
przygotowanie do samodzielnego i aktywnego kształtowania swojej drogi zawodowej,
-
rozwój umiejętności rozpoznawania własnych zasobów osobistych i ich wykorzystywania w kształtowaniu swojej drogi zawodowej,
-
kształcenie nawyków planowania przyszłości i konsekwentnego dążenia do realizacji celu,
-
kształtowanie postawy otwartości na wiedzę i prezentowania swojej osobowości,
-
kreowanie postaw aktywnych, przezwyciężania bierności, radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresowych.
-
poznawanie osobowości,
-
autodiagnoza preferencji i zainteresowań zawodowych w odniesieniu do specyfiki wybieranych zawodów,
-
rozwijanie umiejętności samoobserwacji, poznawania siebie i nazywania swoich mocnych stron
-
uświadomienie uczniom ich własnych zasobów
-
rozwijanie umiejętności oceny własnych możliwości
-
uświadomienie roli zainteresowań i cech charakteru w wyborze przyszłego zawodu
-
konfrontowanie własnej samooceny z wymaganiami szkół i zawodów,
-
poznawanie struktury i warunków przyjęć do szkół ponadpodstawowych,
-
grupowe zajęcia aktywizujące prawidłowy wybór zawodu i szkoły,
-
poznanie "świata zawodów" (m.in. zadań i czynności, środowiska pracy, przeciwwskazań i wymagań zawodów),
-
poznanie potencjalnych ścieżek edukacyjnych w wybranych zawodach
Nauczyciele:
-
diagnozowanie potrzeb i zasobów uczniów
-
wsparcie rodziców i uczniów w procesie doradczym i informacyjnym
-
rozwijanie talentów uczniów i ich zainteresowań
Rodzice:
-
wsparcie dzieci w wyborze edukacyjno – zawodowym
-
dostarczanie informacji o możliwościach dziecka
ADRESACI:
-
Uczniowie
-
Nauczyciele
-
Rodzice
-
Środowisko lokalne
-
Instytucje wspierające WSDZ
OSOBY ODPOWIEDZIALNE
ZA REALIZACJĘ PROGRAMU:
-
Dyrektor szkoły - mgr Jacek Strzyżewski,
-
Nauczyciel doradztwa zawodowego - mgr Anna Nieborek,
-
pedagog szkolny – mgr Magdalena Żurawska
Osoby współodpowiedzialne:
nauczyciele, wychowawcy, nauczyciel bibliotekarz, pielęgniarka szkolna, przedstawiciele poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 18 w Warszawie ul. Koncertowa 4
TREŚCI I CZAS REALIZACJI PROGRAMU:
Czas:
Realizacja programu w roku szkolnym 2017/2018
Realizacja zajęć dla klas VII – po 10 godzin dla klasy VIIa, VIIb, VIIc - zgodnie z planem lekcji
Treści:
-
Treści doradczo – edukacyjne i zawodoznawcze w programie nauczania -eksponowanie treści z zakresu doradztwa zawodowego podczas realizacji zadań przedmiotowych, zajęć pozalekcyjnych, itp.
-
Treści przewidziane w programie nauczania przedmiotu „Doradztwo zawodowe”:
-
Doradztwo edukacyjno – zawodowe – podstawowe pojęcia, zadania, cele i efekty prowadzonych zajęć
-
Człowiek w różnych rolach społecznych – człowiek jako uczeń. Rola i zadania ucznia, schemat systemu edukacji w Polsce, ścieżki kształcenia, informacja edukacyjna, sposoby zdobywania informacji o dostępnych szkołach, sylwetka absolwenta szkoły, kształcenie ustawiczne
-
Człowiek w różnych rolach społecznych – człowiek jako pracownik. Rola i zadania pracownika, praca jako wartość, motywy podejmowania zatrudnienia, rodzaje pracy, współczesny rynek pracy
-
Kwalifikacje i kompetencje na rynku pracy – cechy, umiejętności dobrego pracownika, praca indywidualna, praca w zespole
-
Świat zawodów – podział zawodów, dziedziny zawodowe, specjalizacje, zawody przyszłości, zawody schyłkowe
-
Predyspozycje zawodowe, moje mocne i słabe strony, autoprezentacja, czynniki gwarantujące trafny wybór zawodu
METODY I FORMY PRACY DORADCZEJ:
-
lekcje przedmiotowe z doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII
-
lekcje wychowawcze,
-
lekcje biblioteczne
-
wycieczki zawodoznawcze,
-
koła zainteresowań,
-
spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
-
konsultacje indywidualne
-
filmy,
-
testy, ankiety
WSPÓŁPRACA:
Współpraca szkoły w zakresie doradztwa edukacyjno – zawodowego ze środowiskiem lokalnym i instytucjami, m. in:
-
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 18 w Warszawie
-
Biuro Edukacji m.st. Warszawy
-
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjnych i Szkoleń - WCIES
-
Ośrodek Rozwoju Edukacji ORE
-
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy
-
Szkoły ponadpodstawowe z terenu Warszawy i okolic
-
Uczelnie wyższe
-
Biura |Karier
-
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego
PRZEWIDYWANE REZULTATY:
W wyniku realizacji działań zawartych w niniejszym dokumencie przewiduje się następujące efekty:
-
Uczeń jest świadomy zmian na współczesnym rynku edukacyjno – zawodowym i rynku pracy, orientuje się w świecie zawodów, zna wymagania współczesnego rynku pracy, dostrzega rolę kształcenia ustawicznego, przygotowany jest do zmian w kontekście planowania kariery
-
Uczeń potrafi określić swoje mocne i słabe strony
-
Rodzice uczniów orientują się w możliwych formach pomocy w zakresie wyborów edukacyjno – zawodowych
EWALUACJA:
-
Ankiety
-
Indywidualne rozmowy
Załączniki:
Program Doradztwa zawodowego
Scenariusze zajęć
GŁÓWNE ZADANIA PRZEWIDZIANE
DO REALIZACJI W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
PODSTAWOWE POJĘCIA Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO:
Poradnictwo zawodowe
Długofalowe i wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję i zawodowy sukces. (por.: Ogólne zasady funkcjonowania poradnictwa zawodowego w systemie urzędów pracy. (1996) Wyd. KUP. s. 4, maszynopis)
Orientacja zawodowa
Działania wychowawcze szkoły, rodziców, i innych osób, grup i instytucji - mające na celu przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej, których ważnym elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu i szkoły.(por.: K. Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkachreformy edukacji (1999) Problemy poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego. Nr 2/11. s. 29)
Doradztwo zawodowe
Świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji.(por.: K. Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkachreformy edukacji, (1999) Problemy poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego Nr 2/11. s. 29 )
Doradca zawodowy
Osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia, uwzględniając ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracując z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów oraz wykorzystując w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej.
Informacja zawodowa
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych oraz związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów podejmowanych decyzji.(por.: K. Lelińska: Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu metodą zajęć praktycznych. (1985). WSiP. s. 35)
Informacja edukacyjna
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem. (opr. G. Sołtysińska)
Zawód
Wewnętrznie spójny system czynności wymagający określonych kwalifikacji, wykonywanych w uregulowany sposób i systematycznie, stanowiący podstawę utrzymania i zapewniający pozycję w społeczeństwie. (por.: J. Szczepański: Czynniki kształtujące zawód i strukturę zawodową. Socjologia zawodów. (1965) KiW.)
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
Ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania doradcy w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, formy i metody pracy.
OBSZARY DZIAŁANIA WEWNATRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 310
Program Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego obejmuje następujące obszary działania:
-
pracę z nauczycielami (Radą Pedagogiczną),
-
pracę z uczniami,
-
pracę z rodzicami.
WSDZ w ramach pracy z uczniami obejmuje:
-
badanie (diagnozę) zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole,
-
zajęcia grupowe służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania kariery zawodowej,
-
zajęcia grupowe służące samopoznaniu i określeniu predyspozycji edukacyjno - zawodowych,
-
gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej (o szkołach gimnazjalnych, średnich i wyższych, informacje o zawodach) w postaci prasy, informatorów, programów multimedialnych,
-
spotkania z przedstawicielami różnych zawodów
-
udział uczniów w targach/giełdach edukacyjnych,
-
konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami szkół i zawodów;
-
kształtowanie umiejętności świadomego wyboru szkoły.
Formy adresowane do uczniów:
- zajęcia warsztatowe
- lekcje wychowawcze,
- wycieczki do zakładów pracy,
- rozmowy doradcze,
- spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
- udział w giełdzie edukacyjnej,
- praca z Internetem,
- praca z Informatorami: o szkołach gimnazjalnych, średnich, wyższych
- udostępnianie literatury z zakresu orientacji zawodowej i poradnictwa zawodowego
WSDZ w ramach pracy z rodzicami obejmuje:
-
prezentację założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów;
-
zajęcia informacyjne - służące wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci;
-
włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły;
-
przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na poziomie szkół ponadpodstawowych;
Formy adresowane do rodziców:
- prezentacje i prelekcje,
- udostępnianie bazy danych i literatury z zakresu poradnictwa zawodowego,
- indywidualne rozmowy z doradcą zawodowym
WSDZ w ramach pracy z nauczycielami (Radą Pedagogiczną) obejmuje:
-
utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły,
-
określenie priorytetów dotyczących orientacji i poradnictwa zawodowego w ramach programu wychowawczego szkoły na każdy rok nauki,
-
tworzenie szkolnej bazy środków informacyjno-dydaktycznych z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego
-
zapoznawanie się z zawodami przyszłości na rynku krajowym i unijnym,
-
włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji zawodowej m.in.: poradni psychologiczno-pedagogicznych (PPP), innych poradni specjalistycznych.
-
utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły;
-
realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli pracownika, zawartych w programie wychowawczym szkoły.
GŁÓWNE ZADANIA PRZEWIDZIANE DO REALIZACJI
Lp. |
Rodzaj przedsięwzięcia |
Forma realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Realizator |
Uczestnicy |
Termin |
1. |
Zapoznanie Rady Pedagogicznej z programem szkolnego doradztwa zawodowego i potrzebą działań doradczych |
prelekcja, prezentacja |
Koordynator Szkolnego doradztwa zawodowego |
Koordynator Szkolnego doradztwa zawodowego |
Rada Pedagogiczna |
wrzesień |
2. |
Zapoznanie rodziców z programem, formami pomocy doradczej, spotkanie informacyjne/ informacje pisemne dla rodziców klas szóstych |
prelekcja, informacje na stronie Internetowej szkoły, informacje pisemne dla rodziców |
Koordynator |
Koordynator, wychowawcy klas |
Rodzice |
według zapotrzebowania |
4. |
Warsztaty, spotkania doradcze, konsultacje indywidualne |
program „Mądrze zaplanuj swoją przyszłość” |
Koordynator |
Koordynator |
uczniowie klas szóstych |
listopad/maj – |
5. |
„Jakie znasz zawody?”, „Mój wymarzony zawód”, itp. |
prace plastyczne – technika dowolna |
Koordynator, nauczyciel plastyki, techniki |
Wychowawcy klas, nauczyciel plastyki, techniki |
chętni uczniowie |
cały rok
|
6. |
Zawody w wierszu i w piosence |
Wiersze i piosenki o zawodach – wyszukanie w dostępnych źródłach, stworzone samodzielnie |
Koordynator, pedagog szkolny |
Koordynator, pedagog szkolny, Wychowawcy klas I – VI, nauczyciel bibliotekarz |
chętni uczniowie |
cały rok |
7. |
„Poznajemy zawody – zawodowe gry i zabawy”, „Poznajemy siebie” |
gry, zabawy, kolorowanki tematyczne, ćwiczenia |
Koordynator |
Koordynator, pedagog szkolny |
uczniowie |
cały rok |
8. |
Treści zawodowe w programie nauczania |
eksponowanie treści z zakresu doradztwa zawodowego podczas realizacji zadań przedmiotowych, zajęć pozalekcyjnych, itp., wycieczki |
dyrekcja szkoły |
Nauczyciele przedmiotów, nauczyciele klas I-III, nauczyciel bibliotekarz, pedagog, psycholog szkolny, wychowawcy świetlicy szkolnej |
uczniowie |
cały rok |